Mehyar Haghgoo awaiting verdict

Mehyar Haghgoo is another 17 year old facing a possible execution verdict in Iran. Mehyar is now being represented by Mr. Mostafaei who is also the attorney for Nazanin Fatehi, Reza Alinjad , co-attorney for Delara Darabi,…Mohammad Mostafaei has sent SCE the details about Mehyar’s case.

Mehyar is accused of killing his abusive and alcholic father. According to the report at the time of alleged murder , Mehyar’s father was beating up his mother. Mehyar seem to have suffered from temporary insanity at the time.  Mehyar’s mother is jointly accused of murder of her husband. Mehyar is from the northren city of Rasht which is the same city as where Delara Darabi, Soghra and few other children are awaiting execution.

Mehyar and his mother’s files are scheduled for court review later this month.

 

 مهیار حق گو متولد بیست و چهارم تیر ماه 1366 در سن 17 سالگی و در شهر رشت پدر خود را به قتل رسانید موضوع از این قرار است که : محمد پدر مهیار دارای سابقه کیفری متعدد بوده و قبل از به قتل رسیدن نیز به اتهام خیانت در امانت به مدت 18 ماه در زندان بوده است به گفته مهیار و مادرش به نام مریم او تند خو و بداخلاق بوده و در طول زندگی روش نامناسبی را انتخاب نموده و دائما با همسر و فرزند خویش جنگ و دعوا داشته و به آنها ناسزا می گفته است .

 

محمد پس از سه روز از آزادیش در روز حادثه یعنی مورخ 16/11/1383به منزل مراجعه می نماید و پس از مدت کوتاهی از حضورش در منزل طبق روال معمول با همسرش مشاجره و نزاع می کند تا اینکه با مداخله همسایگان دعوا خاتمه می یابد او چون گاها  مشروبات الکلی استعمال می کرده ، به بیرون از منزل رقته و با تهیه مشروب به منزل می آید محمد در دو لیوان مشروب ریخته و یکی از آنها را به مهیار می دهد و با هم شروع به نوشیده مشروب می کنند تا اینکه مهیار مسلوب الاختیار می گردد در این هنگام محمد به اطاق رفته و مجدد با مریم مشاجره می کند و درگیری بالا می کشد مهیار با دیدن صحنه درگیری به آشپزخانه رفته و چاقویی را برداشته و به نیت اینکه خود زنی کند به اطاق       می رود و پدر را تهدید می کند که اگر درگیری را تمام نکند خود را مجروح خواهد کرد پدر به حرفهای مهیار توجهی نکرده و به طرف مریم می رود مهیار با یک دست دهان پدر را گرفته و با دست دیگری که در آن کارد قرار داشت بدون آنکه تعادل روانی داشته باشد گردن پدر را می برد و وی را به قتل می رساند.

 

او پس از این حادثه بی آنکه اختیاری داشته باشد پدر را به حمام برده و جنازه وی را مثله می کند و قطعات بدن را به داخل کیسه های نایلونی مشکی ریخته ودر یخچال می گذارد .

 

مادر مهیار می گوید زمانیکه مهیار در حمام جنازه پدرش را تکه تکه می کرد به وی دشنام و ناسزا می گفت و از ناملایمیهای پدرش می گفت و کنترش دست خودش نبود . او برای آن جنازه را مثله کرد که کسی متوجه قتل نشود به هر حال پس از سه روز با تهیه خودرویی به اتفاق تکیه بدن را در کوشه کناری می اندازند و سر و دستهای او را داخل چاله ای انداخته و با خاک می پوشانند و گویی سگهای اطراف با کندن زمین جنازه را خارج و توجه مردم را به آم جلب می نمایند .

 

با شناسایی هویت مقتول مهیار و مادرش دستگیر و از آن پس به زندان رشت منتقل می گردد .

 

در حال حاضر پرونده این دو در شعبه 102 دادگاه کیفری رشت مطرح رسیدگی بوده و تاکنون حکمی برای این دو صادر نشده و مقرر است در تاریخ 26/4/1386 جلسه رسیدگی تشکیل گردد.

 

به نظر می رسد با توجه به رویه محاکم در ایران و عدم توجه دادگاههای ایران به میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی مهیار به اعدام محکوم گردد که در چنین صورتی بار دیگر یکی از بندهای این معاهده که منع اعدام اطفال زیر 18 سال است نقض خواهد شد به هر تقدیر در جلسه رسیدگی آتی به موضوعی که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته و آن دعوت از کارشناسان پزشکی قانونی جهت مشخص نمودن وضعیت روانی متهم در زمان ارتکاب جرم است پرداخته خواهد شد.

 

 

 

محمد مصطفایی – وکیل مهیار حق گو