فرصتی دیگر برای نجات بهنام زارع از اعدام

بی بی سی

رئیس قوه قضائیه فرصت دیگری به بهنام زارع، جوانی که در آستانه شانزده سالگی مرتکب قتل شد داده تا با کسب رضایت خانواده مقتول، از اعدام نجات پیدا کند.

محمد مصطفائی، وکیل بهنام زارع به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته که رئیس قوه قضائیه، پرونده موکل او را مطالعه کرده و سپس آن را به شورای حل اختلاف شیراز ارجاع داده و گفته است که سعی شود این پرونده با صلح و سازش و رضایت اولیای دم (پدر و مادر مقتول) فیصله پیدا کند، در غیر این صورت موازین قانونی اجرا شود، یعنی حکم اعدام بهنام زارع اجرا گردد.

به گفته وکیل بهنام زارع، در پی این دستور، دایره اجرای احکام دادسرای شیراز طی نامه‌ ای از شورای حل اختلاف شیراز خواسته است تا در جلسه‌ مشترکی، خانواده مقتول را دعوت و در مورد اخذ رضایت با آنها صحبت کند.

این در حالی است که تلاش برای جلب رضایت خانواده مقتول طی بیش از دو سال به نتیجه ای نینجامیده و چند روز پیش، در پی پافشاری خانواده مقتول بر اعدام بهنام زارع، دستور اجرای حکم او به زندان عادل آباد شیراز ابلاغ شده بود.

بهنام زارع اهل روستای دستجرد از توابع شهرستان استهبانات در استان فارس است و در اول اردیبهشت 1384، یک ماه پیش از آنکه به شانزده سالگی برسد، بر سر پرتاب سنگ بسوی کبوتری که متعلق به جوانی به نام مهرداد بوده، با وی وارد نزاع می شود و مهرداد را از پا در می آورد.

بهنام در جلسات بازجویی گفته که مهرداد بارها و بارها او را در مدرسه کتک زده و قصد آزار و اذیت او را داشته، در مدرسه چندین مرتبه بینی او را شکسته بوده و مدام او را تعقیب می ‌کرده و هیچ کجا او را آرام نمی‌ گذاشته است.

از بهنام زارع نقل شده است: “از آنجا که او [مهرداد] سه سال بزرگتر از من بود، مجبور بودم از دستش فرار کنم، توانایی درگیر شدن با او را نداشتم تا اینکه یک روز در حالی که من در زمین بازی حوالی منزل عمویم در حال بازی فوتبال بودم، به زمین بازی آمد و گفت بیا برویم کبوترهایم را نشانت دهم، من هم همراه او رفتم اما او باز هم قصد آزار و اذیتم را داشت، در آنجا با هم درگیر شدیم، مهرداد چاقو داشت و من هم تبرزین کوچکی همراهم بود، این تبرزین را برای کار همراه داشتم، مهرداد اول چاقویش را درآورد و خطی روی بدنم انداخت، شروع به فحاشی کرد و گفت که من توان مبارزه با او را ندارم، من هم از سر عصبانیت تبرزین را درآوردم و می ‌خواستم خطی روی بدنش بیندازم که جاخالی داد و تبرزین به گردنش فرورفت، من از ترس فرار کردم و نزد پدرم رفتم، وقتی به پدرم ماجرا را گفتم او مرا به پلیس تحویل داد”.

تلاش خانواده بهنام زارع و مهلتی که از خانواده مقتول می خواهند بیش از یک سال و نیم اجرای حکم اعدام را متوقف کرده بود تا اینکه سرانجام، این حکم اخیراً و در حالی که سن بهنام زارع به هیجده سالگی رسیده برای اجرا به زندان عادل آباد شیراز ابلاغ شده است.

وکیل بهنام زارع می گوید صدور حکم اعدام برای موکل او که در زمان ارتکاب جرم سنش زیر هیجده سال بوده، با کنوانسیون حقوق کودک که ایران از امضاکنندگان آن است مغایرت دارد.

مقامات قضائی ایران نیز بارها تأکید کرده اند که اعدام افرادی که پیش از رسیدن به سن هیجده سالگی مرتکب قتل شده اند متوقف شده، اما همچنان مواردی از صدور حکم اعدام برای افراد کمسال گزارش می شود