جوان 20 ساله در انتظار اعدام

اعتماد ملي – ميترا خلعتبري:

جوان 20 ساله‌اي كه متهم است در سن 13 سالگي مرتكب تجاوز به عنف شده است در انتظار اعدام به سر مي‌برد.

اين در حالي است كه شاكيان اين پرونده پس از برگزاري جلسه محاكمه اعلا‌م كرده‌اند كه اظهاراتشان با واقعيت منطبق نبوده و هرگز متهم جوان پرونده چنين عملي را انجام نداده است.

شاكيان حتي حاضر شده‌اند داوطلبانه به پزشكي قانوني رفته و مورد معاينه قرار گيرند، در صورتي كه در هيچكدام از مراحل تحقيق پرونده شاكيان به پزشكي قانوني معرفي نشده بودند.

متهم اين پرونده، جواني ساكن يكي از شهرهاي غرب كشور است كه در حال حاضر با حكم قضات شعبه هفتم دادگاه كيفري كرمانشاه به اعدام محكوم شده است.

<ماكوان> مهرماه سال گذشته از سوي ماموران اداره آگاهي پاوه در حالي كه در باغ پشت خانه‌شان در حال كشيدن سيگار بود، دستگير شد.

در آن زمان جوان 20 ساله و خانواده‌اش گمان مي‌كردند از آنجا كه پسرشان در ماه رمضان و در ملاءعام مشغول كشيدن سيگار بود، دستگير شده است اما با بازداشت طولا‌ني‌مدت ماكوان و اتفاقاتي كه پس از آن براي او رخ داد ماجرا به صورت ديگري رقم خورد.

تنها چند روز پس از آنكه ماكوان دستگير شد، خانواده‌اش در شهر پاوه مطلع شدند كه پسرشان را سوار بر الا‌غ كرده‌اند در شهر مي‌چرخانند. هيچكس با انجام چنين كاري به درستي نمي‌دانست كه اتهام ماكوان 20 ساله چه بوده كه بايد با آن وضع سوار الا‌غي شده و در شهر چرخانده مي‌شد.

پدر ماكوان مي‌گويد: در آن روز ماكوان را ديدم كه او را سوار بر الا‌غ مي‌كردند تا همه او را ببينند. مردم از ما مي‌پرسيدند ماكوان را به چه اتهامي سوار بر الا‌غ كردند اما ما نمي‌دانستيم كه بايد چه جوابي به آنها بدهيم. ماكوان جرمي نداشت كه سزاوار چنين توهين‌هايي باشد.>

اين ماجرا گذشت تا اينكه خانواده ماكوان متوجه شدند چند جواني به دادسرا احضار شده‌اند و عليه پسرشان شكايت كرده‌اند.

با پيگيري‌هاي خانواده او مشخص مي‌شود اين چند جوان مدعي شده‌اند در 13 سالگي ماكوان آنها را مورد تعرض قرار داده است و از آنها خواسته تا با كسي در اين مورد صحبت نكنند.

اين مساله در حالي بود كه دادسرا با وجود آنكه با يك پرونده منافي عفت روبه‌رو بود و موظف بود كه بدون هيچ مداخله و تحقيقي پرونده را مستقيما به دادگاه بفرستد در اين باره دست به تحقيقات گسترده ديگري نيز زد و در نهايت جوان 20 ساله را همراه پرونده تشكيل شده به دادگاه كرمانشاه فرستاد. ‌

به گفته سعيد اقبالي، وكيل‌مدافع اين پرونده، در جلسه محاكمه اين جوان 20‌ساله كه طبق قانون و شرع مي‌بايست به طور كامل و دقيق با بررسي و احراز عمل تجاوز تشكيل مي‌شد، حتي بدون فرستادن شاكيان به پزشكي قانوني، قضات به صدور راي پرداختند.

در اين جلسه علي‌رغم عدم حضور برخي از شاكيان و حضور تنها سه نفر از آنها كه آنها نيز چندين مرتبه اعلا‌م كردند كه اظهارات گذشته‌شان دروغ بوده و چنين عملي با آنها انجام نشده است، قضات دادگاه با استناد به علم قاضي آن‌هم علم به وجود ايقاب (دخول كامل) نسبت به صدور حكم اعدام اقدام كردند.

وكيل‌مدافع ماكوان پس از صدور حكم دادگاه و با انتقاد به اين مساله مي‌گويد: <دادگاه در احراز ركن مادي يعني همان انجام عمل موجب حد قتل هيچ تحقيقي نمي‌كند در حالي كه به استناد ماده 108 قانون مجازات اسلا‌مي عمل شنيع لواط شامل دو مفهوم است كه تنها لواط ايقابي چنين مجازاتي را در پي خواهد داشت و دادگاه به اين تكليف قانوني خود عمل نكرده است.

از سوي ديگر دادگاه استدلا‌ل كرده كه چون چندين سال از زمان انجام عمل مي‌گذرد و موضوع از سوي پزشكي قانوني قابل تشخيص نيست و شكات را جهت معاينه معرفي نكرده يعني پذيرفته كه عمل در زمان طفوليت انجام شده اما در جايي ديگر براي قانوني نشان دادن حكم اعدام استدلا‌ل كرد كه انجام عمل تا زمان حال ادامه داشته است اما مبنايي براي علم خود در اين خصوص نمي‌آورد.>

حكم اعدام ماكوان 20‌ساله صادر شده است و با تعاريف وكيل‌مدافع وي، خانواده‌اش و حتي شاكيان او مرتكب چنين عملي نشده كه مستحق چنين حكمي باشد.

پدر ماكوان كه پس از صدور حكم چند بار به تهران آمده تا نزد رئيس قوه قضاييه برود بلكه مشكل پسرش را گفته و از اجراي حكم او جلوگيري كند، مي‌گويد: <در پاوه افرادي به همين اتهام دستگير شدند، اين مساله در مورد آنها ثابت شده اما بازهم برايشان حكم اعدام صادر نكردند. پسر من چندين مرتبه سابقه درگيري داشت و هر بار هم چند روزي در بازداشت بود اما اين كار از او برنمي‌آيد. اگر واقعا او اين كار را كرده بود، خودم طناب دار را بر گردنش مي‌انداختم. كاش همان بار اول كه به اتهام شركت در درگيري بازداشت شده بود او را به زندان مي‌فرستادند تا سرش به سنگ بخورد اما من بچه‌ام را مي‌شناسم او نمي‌تواند اين كار را كرده باشد. از آن گذشته چيزي ثابت نشده كه براي او حكم اعدام صادر كردند. همه شاكياني كه در مرحله اول هم اعلا‌م شكايت كرده بودند پس از آن گفته‌اند كه دروغ گفته‌اند. آنها در همان دوران بچگي يك كدورت‌هايي با هم داشتند؛ اين مساله نمي‌تواند باعث شود بچه‌ام را اعدام كنند